10 Tips om veilig te sporten in het donker

Wandelen of hardlopen in het najaar en winter staat synoniem aan sporten in het donker! Overdag ben je niet in de gelegenheid om te sporten en voordat je kunt gaan trainen is het al donker. Je kunt er dan voor kiezen om maar niet te gaan, maar dat is voor veel wandelaars- en hardlopers geen optie. Zien en gezien worden in het verkeer is dus cruciaal! Laat jezelf goed zien als je gaat sporten in de donkere wintermaanden. Hieronder een aantal tips om zowel zichtbaar als veilig te sporten.

 

Draag reflecterende sportkleding! Zonder reflecterende sportkleding breng je niet alleen jezelf in gevaar, maar ben je ook een gevaar voor medeweggebruikers.

Tegenwoordig zijn er hardloopjacks, bodywarmers, hoodies of trainingsjacks, of als goedkopere oplossing een reflectievest. Voorzien van opvallende kleuren en reflectie materiaal met een hoge lichtafgifte.

Ook zijn er hardloopschoenen met reflecterende elementen, zoals lichtgevende veters.

Naast al deze reflecterende sportkleding is het ook aan te raden om met (losse) verlichting te lopen. Hierdoor ben je nog beter zichtbaar voor medeweggebruikers, een groot voordeel. Het is vrij goedkoop en in diverse winkels verkrijgbaar. Het assortiment varieert, maar er zijn armbanden, heupriemen en reflecterende strips met lampjes verkrijgbaar.

Voor fietserkleding geldt uiteraard hetzelfde, maar belangrijk is dat ook de fiets oké is. Dus goed zichtbare verlichting èn reflecterend materiaal: wielen, trappers en een achterreflector.

10 tips om sociaal veiliger te sporten in het donker

De meeste van de onderstaande tips lijken vanzelfsprekend, maar zijn beter een keer te veel dan te weinig te noemen. Overigens niet alleen tips voor de donkere wintermaanden.

1.     Loop of wandel niet alleen. Ga altijd in een groepje, of minimaal met twee personen!

2.     Wandel, ren of fiets zoveel mogelijk over goed verlichte voet- of fietspaden.

3.     Let zelf ook goed op het verkeer! Er zijn altijd automobilisten die je niet zien en niet elke voetganger of fietser valt voldoende op.

4.     Vermijd stille en afgelegen paadjes, ga juist over of langs drukkere wegen.

5.     Varieer je route. Dat is in de donkere wintermaanden wat lastig, maar vermijdt hetzelfde rondje op hetzelfde tijdstip. Anders word je zelf wel een erg gemakkelijk doel.

6.     Wil je een nieuwe route volgen, doe dat dan eerst overdag zodat je in het donker niet voor verrassingen komt te staan.

7.     Ga sporten op de openbare weg zonder muziek, want zo hoor je wat er om je heen gebeurt en reageer je sneller op onverwachte gebeurtenissen.

8.     Neem altijd je telefoon mee. Binnen een paar seconden heb je contact met mensen die je kunnen helpen. Laat je onderweg niet afleiden van het verkeer door je telefoon of smartphone.

9.     Wel handig die apps op je telefoon, maar hiermee wordt ook zichtbaar waar jij bent. Check de privacy instellingen van je smartphone en bekijk waar al je data worden gedeeld.

10.   Een selfie delen op sociale media? Wacht met het plaatsen van je selfie tot je weer thuis bent.